LEZL (Sevilla)/LEBZ (Badajoz)
Zo dat was een lange dag vandaag, vanochtend leek het weer ons een beetje tegen te zitten. Uiteindelijk zijn we dan toch vertrokken voor de lange trip. Van LPEV naar LEZL zonder te landen en dan door naar LEBZ als een één mans operatie. Dat wil zeggen dat je wel met zijn tweeën in de kist zit, maar wel alles alleen moet doen. Op LEZL werden we ineens verzocht om een high speed te maken.. de laatste keer op LEZL was dat erg lastig omdat we op de threshold nog steeds een hoge speed hadden waardoor we daar pas onze configuratie konden afmaken. De maximale speed voor je landingsgestel uit is 139 knopen, dus nog even voor de mensen die het de vorige keer gelezen hebben, er was niets ergs aan de hand het ging alleen allemaal hartstikke snel en moesten we lang "flaren" (parallel vliegen boven de landingsbaan) om de snelheid er uit te halen naar de juiste snelheid. Dat ging deze keer gelukkig een stuk normaler. Op LEBZ hebben we een full stop gemaakt om te kunnen tanken. We hadden al een lange trip achter de rug toen de toren ons vertelde dat ons vluchtplan was verlopen. Ik had geluk dat ik een klein beetje Spaans sprak want de toren riep me op in het Spaans hihi. Op de grond konden we het voor elkaar krijgen om toch de vlucht te verschuiven zonder een nieuwe te maken waardoor we niet een heel uur op de grond hoefden te staan. We vlogen terug en mochten kiezen om direct naar Evora te gaan of door te gaan, maar omdat ik wel wilde oefenen met de bakens en de route heb ik in overleg met mijn instructeur gekozen voor het doorgaan volgens vluchtplan.
Uiteindelijk waren we laat terug en was de dag voorbij. Morgen heb ik geen vlucht dus weer alle kans om zelf te gaan oefenen op de simulator en te leren. Want om even een vergissing uit de weg te gaan:"we zijn zes dagen in de week aan het vliegen, dus op momenten dat men niet vliegt wordt er gestudeerd en geoefend op de simulator". En natuurlijk als de tijd het toe laat foto's gemaakt van binnenkomende en uitgaande vliegtuigen..;-)
So that was a really long day today, the weather this morning was a reason to delay our flight in the first place but after we went it was a long trip. From LPEV to LEZL without landing and thereafter to LEBZ all single pilot operation. That means that you are with two people in an aircraft but one is doing all the work. At LEZL we were asked to proceed with a highspeed approach.. the last time at LEZL that was pretty tough because we still had a high speed over the threshold before we could finish te configuration of our aircraft. The maximum speed for our landing gear is 139 knots, so just for the people that read it the last time there was nothing bad happening though it went all very fast and we had te make a very long flare (that is flying parallel over the runway) to let our speed decrease to the correct speed. This time it went better than the last time. At LEBZ we made a full stop for refueling purposes. When the tower reported that our flight plan had expired we already flew for a long while. Luckily I speak a little bit of Spanish because he contacted us in mother language hihi. On the ground we were able to delay our plan so we didn't have to make a new one waiting a whole hour again. On our trip to Evora we had the choice to go direct or to follow our route. After consulting with my instructor we decided to follow our flightplan for me to practice the beacons and the route. Finally we were late at home and the day was over. Tomorrow I don't have a flight so I have all the opportunity to study and to practice in the simulator myself. To reclear all mistakes:"we are flying six days a week, at the moments we don't fly we pratice in the simulator ourselves and study."And offcource if time permits we make pictures and movies of incoming and outgoing aircrafts..;-)
<< Home