Friday, July 20, 2007

Veiligheids piloot af / Safety pilot release

Afgelopen week ben ik safety pilot released gekomen. Dat houdt in dat de derde piloot aan boord niet langer meer hoeft mee te gaan omdat de trainer denkt dat als hij niet in staat is om te landen ik dat wel zou zijn. Ik ben voor het eerst naar Spanje gevlogen. De eerste dag was met Kevin S. Deze man had ik tevens voor mijn examen op de Full Flight Simulator. We vlogen naar Murcia en terug en de landing en het vliegen was goed genoeg waardoor de instructeur besloot om de safety pilot niet meer als nodig te beschouwen. Daarna vloog ik twee dagen met Craig F. De eerste dag met hem was naar Inverness en Dublin vanuit East Midlands en het weer was tamelijk slecht waardoor ik niet alle landingen mocht maken maar hij liet het me wel proberen ondanks dat het de crosswind limiet overschreed helaas kreeg ik het niet voor elkaar en moest hij het laatste stukje overnemen omdat ik onstabieler werd. Ook de dag erna ging het niet lekker. We vlogen naar Granada. Ik had er wel veel zin in aangezien ik ooit in Granada heb gewoond en was benieuwd om het eens van boven af te zien. Door het slechte zicht en doordat alles erg snel ging kreeg ik daar niet echt de kans voor. Hij legde me uit hoe ik een procedure draai in de computer kon zetten omdat de approach er niet in zat. Maar we werden van veel te hoog ineens direct doorgestuurd en konden het eigenlijk bijna niet halen dus hij moest me wel helpen. Op het laatste stuk merkte ik het effect van het warme weer en ging het landen niet lekker waardoor Craig weer moest helpen. Ik merk dat mijn zelfvertrouwen even een goeie dip heeft als het gaat om het landen. Toen ik de vierde dag weer met Kevin S vloog naar Knock en Dublin vanuit East Midlands was mijn landing op Knock harder dan ik dacht dat goed was maar volgens de instructeur was die goed omdat je op een korte baan wel zo moest landen. Kevin deed de middelste twee vluchten en we merkten dat we naar East Midlands zo slecht weer hadden met erg lage bewolking dat hij wel moest landen dus we deden een monitored approach. Dat houdt in dat ik wel vlieg tot het laatste stuk maar dat de Captain hem land. Ik merk dat ondanks dat het niet anders kan dit wel vreet aan mijn zelfvertrouwen.

Last week I became Safety pilot released. This means that the Captain decides that he thinks when he becomes incapacitated I would still be able to land the plane safely and the third pilot would no longer be needed. The first day I flew with Kevin S. This was my examiner on the Full Flight Simulator. We flew to Murcia in Spain and back and the landing and flying where good enough for him to decide safety pilot was no longer required. The two days after I flew with Craig F. First day was to Inverness and Dublin from East Midlands and the weather was really bad. Even thought the wind exceeded the crosswind limits he let me try but unfortunately I got unstable at the end and he had to take over. The day after things did not go so well either when we went to Granada and back and at Granada I experienced the first day the effect of hot weather. Craig explained me how to put in a procedure turn in an approach since it was not in the computer. But when we got cleared direct to the field we where way to high so he had to help me out in that as well as well as on the last part of the landing. I noticed it really starts to effect my self confidence concerning landing. The fourth day I flew with Kevin S. again to Knock and Dublin. My landing at Knock felt not good enough but according to Kevin it was the way to land on a short runway and there for it was good. Kevin did the middle two sectors and when I did the last one again we discovered the weather deteriorated so badly and the cloud base was so low we had to do a monitored approach which means I fly till the end but the captain lands the plane instead. I noticed even though it might not have been able to be any different my self-confidence starts to get really low.