IF/CPL
Zo dat was spannend eindelijk de kans om mijzelf te bewijzen bij de IF en de CPL en beide heb ik nu gelukkig gehaald. Ik moet zeggen dat ik tot op het moment van vandaag nog steeds niet besef dat ik het heb gehaald. Voor mij niet meer dan gewoon een andere test en op naar de volgende. Voor mijn gevoel ben ik er nog lang niet.
Voor de IF moesten we wel een bijzondere truck uithalen aangezien we pech hadden dat Beja (LPBJ) gesloten was voor ons. We moesten toen naar Faro (LPFR) maar aangezien de examen kandidaten daar geen uren meer voor hadden werden we er heen gebracht door een andere student. Vanaf Portimão zijn we toen via een zelfbedachte SID (Standard Instrument Departure= een speciale route met behulp van de instrumenten gevlogen) naar LPFR gevlogen.
Daar kreeg ik eerst een ILS toegewezen en daarna een VOR/DME dat was wel een heel stuk lastiger aangezien we niet mochten zakken op de radiaal. Dus dat betekende eigenlijk dat ik het nooit zou gaan halen. Ik ben toen de Go Around in gegaan om vervolgens dezelfde approach te maken met weer een hoogte restrictie. Maar gelukkig mochten we toen wel wat eerder zakken waardoor het net wel te halen was. Daarna gingen we terug en moest ik limited panel uitklimmen (instumenten waren afgeplakt voor een deel) en toen een bocht maken. Daarna wat intercepties gedaan en wat andere oefeningen en toen weer terug naar Portimão waar Marcel W. weer het stuur overnam om terug te vliegen. Tijdens de terugreis vertelde de examinator dat ik het had gehaald eigenlijk tegen mijn verwachting in. Maar was wel een deel opgelucht. De volgende dag mocht ik mijn CPL doen. Heel even in het begin dacht ik dat ik mijn vaardigheid om te navigeren kwijt was maar het ging gelukkig wel weer. De examinator wilde me nog stiekem door een Restricte Area laten vliegen. Maar ik was oplettend en vroeg eerst aan Lissabon of die ook actief was en dat was die gelukkig niet.
Al met al dus allebij in de pocket en toen kon ik ook echt even lachen.. Op naar de Seneca V!!
Well I had the change to prove myself for the IF and CPL exam. I succeeded in both but I donnot realize it yet..It feels like another test and more to come. It feels that I still have a long way to go. For the IF check we had to make a special manoeuvre because we couldn't go to Beja (LPBJ) so we had to go to Faro (LPFR). But because al the exam kandidates didn't have the hours we had to be brought by other students. From Portimão we left via a selfmade SID (Standard Instrument Departure= route flown on the instruments) to LPFR. The first approach was an ILS approach thereafter an VOR/DME with an altitude restriction which made it impossible for me to comply with the approach so I made a Go Around and thereafter another VOR/DME also with a restricion but fortunatelly I was allowed to descend sooner than the time before so I was able to perform the approach. Thereafter I had to make the climb limited panel (some instruments were covered) and a turn as well. Some special manoeuvres and thereafter to Portimão again. On the way back to LPEV with Marcel W. flying, my examiner told me that I passed the exam. A bit unexpected because I was not totally satisfied but sort of a relieve as well. Next day I had to do my CPL in the beginning I was a little bit nervous about losing my navigation skills but luckily I didn't. The examiner was sneeky by sending me straight through a Restricted Area but I was smart enough to notice and asked for permission to Lissabon radio first.
The area was not active so I was allowed to go straight to the new point.
Well I have them both in the pocket now and I am able to smile a bit more..Seneca V here I come!!
<< Home