Wednesday, September 26, 2007

Lijncheck / Linecheck

Wheeeehaaaaaaa,
De dag na mijn standby vloog ik weer met John T. Onderweg van Beauvais naar Oporto vroeg hij me onverwachts naast de gebruikelijke PA in het Engels (dat is een mededeling over de intercom naar de passagiers) ook één in het Frans en het Portugees te doen. Praten is wel even anders dan een speech over the microfoon hoor haha. Al met al was het wel grappig om te doen alleen een beetje chaotisch. Vervolgens deden we een landing competitie. We hadden allebei een flinke crosswind om mee te landen. Voor hem op Beauvais en voor mij op Prestwick. Op Beauvais hadden we bijna lang aan de grond gestaan door een PSEU fout. Dat is een indicatie van het vliegtuig dat het met alles te maken kan hebben en als die niet uit gaat dat je niet weg mag maar gelukkig bleek het maar een circuit breaker te zijn. Grappig genoeg zei hij aan het einde van de vlucht dat hij wel wist wie er had gewonnen. Dat was ik ;). Hij vroeg of ik wat te bewijzen had en of ik aan het opscheppen was. Dus ik zei terug als een grapje dat ik genoeg van ze (de lijntraining captains) had. Aan het einde van de vlucht zei hij dat hij me zou aanbevelen voor de lijn check. WOW dat was ff spannend. De dag erna kwam hij opdagen ook al was zijn stem bijna weg en was hij niet erg lekker het was wel erg lief dat die kwam speciaal voor mij. Ik heb alle PA’s gedaan en deze keer had ik de speech in het Frans en Portugees opgeschreven zodat ze meer georganiseerd leken. De landingen gingen niet zo lekker als de dagen ervoor ik denk dat ik toch wel een beetje zenuwachtig was. Ondanks dat zei hij aan het einde van de dag dat ik was geslaagd omdat hij weet dat ik beter kan dan dat omdat ik het heb laten zien. Het belangrijkste was dat ik nu zelf in ieder geval meer vertrouwen erin heb en niet bang ben om te landen want ik weet dat ik het kan.

Wheeeeeehaaaaa.
The day after my standby I flew with John T. again. On our way to Beauvais to Oporto he asked me unexpectedly to do a PA (that is a public announcement over the microphone to the passengers) in French and Portuguese besides the regular English one, Talking in those languages is a whole other issue then doing a speech. Nevertheless it was funny to do only a bit chaotic.
After that we did a landing competition. We both had quite an amount of crosswind to land with. He did one at Beauvais and I did one at Prestwick. We almost where grounded at Beauvais for a longer period due to a PSEU failure. It is an indication of something general at the aircraft and if it is not going off before leaving you are not allowed to leave. Funny enough at the end of the flight he told me he knew who had won. It was me ;). He asked me if I had something to prove and if I was trying to show off. And I responded back with a joke that I had enough of them (linetraining captains). At the end of the day he also said he was going to recommend me for the line check. WOW that was really exciting news. The day after he showed up despite the fact his voice was almost gone and was not feeling all too well very sweet he came especially for me. I did all the PA’s and this time I prepared the speeches in French and Portuguese so they looked more organized. The landings where not going as well as the day before and I think secretly I was a bit nervous. Despite that he told me at the end that I had passed because he knows I can do better cause I showed him. The most important thing is that I have more self-confidence in it and I am not afraid to land anymore cause I know I can.

This is John T.


Ryanairs Dreamliner


Monitoring fuel


The PSEU failure


Total overhead panel